Elektrische fietsen en snelheid
Een poosje terug ging er een wetsvoorstel rond om een fietshelm verplicht te stellen bij 50 plussers die gebruik maken van de electrische fiets, een zot idee?
Elektrische fietsen en het verkeer
Een poosje terug ging er een wetsvoorstel rond om een fietshelm verplicht te stellen bij 50 plussers die gebruik maken van de electrische fiets. Een zot idee volgens mij maar er is natuurlijk wel het een en ander verandert in het verkeer door de toename van elektrische fietsen. Een bewustwordingscampagne van Postbus 51 lijkt me geen slecht idee. Want een fiets in je achteruitkijkspiegel gaat mogelijk harder dan je gewend was!
De snelle jongens
Ik woon in Arnhem en daar zie je met enige regelmaat van die snel geklede jongens op racefietsen en mountainbikes voorbij komen. De Posbank is een beduchte heuvel waar sporters hun tanden op stuk kunnen bijten en de rest van Arnhem is ook prachtig glooiend landschap voor de stevige sporter. Deze mensen hebben dan vaak van die sportieve broeken aan, lichtgewicht fietsen en met de verkeersregels nemen ze het niet altijd even nauw. De Arnhemse automobilist heeft geleerd om uit te kijken voor deze snelle jongens, vooral bij afdalingen van formaat. Er gebeuren dan ook weinig ongelukken met racefietsen hier in de buurt. Een kwestie van rekening houden met elkaar.
De nieuwe snelheidsmaniakken
De nieuwe snelheidsduivels zijn niet meer herkenbaar aan felgekleurde fietskleding. De nieuwe vlotte fietser is veel vaker herkenbaar aan een gewatergolfde grijze kop met haar. Denk maar niet dat het tempo veel lager ligt want je komt bedrogen uit. De automobilist moet nog even wennen aan de snelheid waarmee ouderen op de elektrische fiets hen voorbijschieten, vooral als ze zelf nog aan het optrekken zijn. Ik heb mezelf laatst getimed. Binnen 4 seconden zat ik op de topsnelheid van de trapondersteuning van 25 km. Dat doen zelfs de stoere jongens op hun racemonsters me niet na. Starten vanuit stilstand en dan gelijk opschakelen naar de hoogste versnelling aan beide kanten in vier seconden. Heb je dat tempo eenmaal, dan is het op snelheid blijven een fluitje van een cent.
Maximale snelheid halen op de electrische fiets
Heuveltje op helpt de trapondersteuning je om die 25 kilometer vast te houden, heuveltje af ga je al snel harder. Een gangetje van 35 kilometer per uur is dan geen uitzondering en vanaf die snelheid ga ik in elk geval afremmen, want ik ben niet zo´n waaghals. Buiten de stadsgrenzen misschien, maar zeker niet binnen Arnhem, met zijn vele verkeerslichten en kleine zijstraatjes.
Extra opletten, voor automobilist én fietser
Extra opletten is zeker het devies, voor de fietser die deze snelheden haalt terwijl hij er als ´langzaam verkeer´ uitziet. Maar zeker ook voor de automobilisten is het wennen. Die fietser achter je heeft nagenoeg dezelfde snelheid als een scooter, die binnen de bebouwde kom op het fietspad ook maar 30 km/uur mag rijden. Als je een beetje doortrapt op de electrische fiets haal je dat zomaar, zeker op een plat stukje.
Gevaarlijke maneouvres uithalen
Meer nog dan met een traditionele langzame fiets is het van belang dat je alert bent en het verkeer om je heen goed in de gaten houdt. Die zijn zulke snelle fietsen nog niet gewend en dus zul je als fietser extra alert moeten zijn: ´Heeft die automobilist mij echt gezien?´ ´Heeft hij of zij in de gaten welke snelheid ik heb?` Met een beetje voorzichtigheid zijn ongelukken gemakkelijk te voorkomen en is een valhelm niet nodig. Als je zelf onzeker bent op je electrische fiets kun je natuurlijk altijd een fietshelm aanschaffen. Maar om een fietshelm verplicht te stellen, dat lijkt me werkelijk een stap te ver. Overigens was het wetsvoorstel niet eens specifiek gericht op fietsers met een electrische fiets. Het voorstel was om fietsers van boven de 50 jaar oud tot het dragen van een fietshelm te verplichten. De Nederlandse Fietsersbond is tegen een verplichting om twee redenen: Het zou het fietsen ontmoedigen en het geeft een vals gevoel van veiligheid. Met name dat laatste is interessant, omdat het verondersteld dat het dragen van een fietshelm niet wezenlijk bijdraagt aan de vergroting van de veiligheid, zelfs integendeel. Als mensen met een fietshelm op meer risico gaan nemen omdat ze zich veilig wanen is het beter dat we de fietshelm thuislaten.
Veilig verkeer begint met opletten
´Als bijna alle veiligheidsmaatregelen afgeschaft worden, wordt het verkeer veiliger.´
Dit lijkt misschien een kreet van een notoire hardrijder, maar het is een gedocumenteerd feit. Inmiddels zijn er in diverse steden proeven gaande die dit feit keer op keer bewijzen. In zogenaamde ´shared spaces´ delen fietsers, voetgangers en auto´s de weg en zijn alle verkeerslichten, wegmarkeringen en ander houvast verwijderd. De situatie is daardoor bijzonder onoverzichtelijk en wat blijkt? Er zijn in de ´shared spaces´ veel minder ongelukken dan elders. In Drachten hebben ze dit experiment in Nederland als eerste uitgetest en Drachten heeft nu nauwelijks nog verkeerslichten en steeds minder verkeersongelukken. In Arnhem is sinds kort de Steenstraat in zijn geheel ´shared space´ geworden. Dat was een plek die in het verleden nogal eens ongelukken gaf, maar sinds die tijd niet meer. Gebrek aan overzicht en regels leidt tot beter opletten en daarmee tot minder en minder zware ongevallen. Verrassend!
Electrische fietsen, je moet er even aan wennen
Natuurlijk is het voor de meeste mensen even wennen aan hun electrische fiets en zeker de eerste week dat je er op rijdt kun je het gevoel hebben dat je hem niet helemaal beheerst. Je moet wennen aan een electrische fiets, maar als je een gewone fiets gewend bent, dan zal een electrische fiets geen problemen geven. Het is net als toen fietsen ineens van die draaischakelaars kregen, zodat je in plaats van een palletje een ring aan je stuur moest draaien. Daar heb ik in elk geval stevig aan moeten wennen. Nu nog, als ik op een andere fiets zit, dan draait deze soms net de andere kant om waardoor je soms even in de verkeerde versnelling zit. Hetzelfde geldt ook voor electrische fietsen. Als je nog niet gewend bent aan de electrische versnellingen dan gebeurt het wel eens dat je optrekt in de derde of vierde versnelling, en anders dan bij de trapversnelling ga je dan plotseling heel hard, in plaats van dat het je veel meer moeite kost. Maar dat went snel en je kunt stilstaand voor het verkeerslicht gewoon je electrische trapondersteuning terugschakelen, wat met een traditionele versnelling nog wel eens mis ging.
Ook automobilisten zullen moeten wennen aan de electrische fiets en het feit dat die meneer of mevrouw met dat actetasje op de fiets wel eens sneller de heuvel op kan rijden dan je zou verwachten. Dat een kop met grijze haren niet gelijk staat aan een gezapig tempo. Wennen, rekening houden met elkaar, dan hebben we heus zo´n fietshelm niet nodig.