Wordt het dit jaar weer een strenge winter? Als we de weermannen moeten geloven wel.
Als we de weermannen mogen geloven komt er een strenge en lange winter aan. Zo'n winter die alleen de 50 plussers onder ons zich nog kunnen herinneren, met ijspegels zo dik als een arm en een pak sneeuw waar niet tegenaan te strooien valt. Kinderen die iglo's bouwen in de straten. Zo'n winter dus.
In navolging van onder andere de VS hebben we via de televisie al een weeralarm, inclusief een kleurcodering. De NS heeft voor de winter een ander rooster gemaakt, voor de echt moeilijke dagen. De buienradar en allerlei weerberichten Apps kunnen zich verheugen in een grote mate van populariteit. Ook als gespreksonderwerp is het weer altijd goed om het ijs te breken.
Hoe zit het eigenlijk met fietsen op je elektrische fiets in hartje winter? Zijn er speciale maatregelen nodig voor je E-bike? Kun je zomaar door de sneeuw en pekel rijden met je elektrische fiets? Kan de accu eigenlijk wel tegen de kou? En hoe zit het met de wegligging van de E-bike? Zijn winterbanden voor je fiets nou echt een goed idee?
De elektrische fiets en vorst aan de grond
Het blijft natuurlijk oppassen op een fiets bij gladheid, maar omdat de elektrische fiets wat zwaarder is dan een gewone fiets heeft hij ook een iets stabielere wegligging op sneeuw. Gelukkig is de infrastructuur in Nederland voor fietsen ook heel goed en wordt deze ook 's winters goed onderhouden. In Arnhem zijn de fietspaden ook na zware sneeuwval vaak goed te berijden als de strooiers en schuivers eenmaal langs zijn geweest. Een beetje sneeuw zal de pret dus niet drukken.
Door weer en wind naar je werk, omdat het kan!
Nederlanders staan internationaal bekend als echte bikkels. Laatst was ik op een concert van Melanie, de grote zangeres uit de jaren zestig. Zij schreef een lied over de Nederlander. Over die eigenwijze laaglanders die de zee getemd hebben. Volgens haar zijn we 'Stevig en Stoer, in de kou en de nattigheid'. Als je het hebt over wat 'De Nederlander' is kun je dat volgens mij het beste aan een vreemdeling vragen. Die verbazen zich nog om wat wij heel gewoon vinden. Zoals elke dag door weer en wind op de fiets naar je werk gaan. In Amerika gebeurt dat hooguit in California, waar het een koude dag is als het onder de 10 graden wordt. In elk geval herken ik wel wat in de omschrijving van Melanie. De Nederlander fietst naar zijn werk. Ook in de winter. Ook als het regent. Gewoon, omdat het kan.
http://www.youtube.com/watch?v=_lF3Zqqk9U8
Kan de elektrische fiets tegen sneeuw en pekel?
De fietsen van E-bikez hebben een gesloten kettingkast en dat is een van de grote voordelen van dit merk elektrische fietsen. Er zijn heel wat elektrische fietsen die de hele winter in de schuur staan, gewoon omdat het met een open kettingkast niet echt verstandig is om door sneeuw en met name pekel te gaan rijden. Daar slijt je ketting wel erg hard van. Na een flinke rit door sneeuw en pekel is het natuurlijk wel handig om je fiets even schoon te spoelen, maar het is geen ramp als dat niet lukt. E-bikez heeft gekozen voor een harde laklaag die de fiets goed beschermt tegen invloeden van buitenaf. Dit maakt dat deze elektrische fiets ook in de winter een betrouwbaar vervoermiddel is.
Kan de accu van een elektrische fiets tegen de kou
Wanneer je elektrische fiets deze winter stil staat is het beter om je accu er uit te halen en minimaal eens per maand even aan de oplader te leggen. Dat is goed voor de levensduur van je accu. Maar we zijn als Stevige Stoere Laaglanders natuurlijk niet van suikergoed en als het even kan rijden we het hele jaar door op onze elektrische fietsen overal naar toe. Hoe zit het dan met je accu?
Als het koud wordt buiten, is het verstandig om de accu binnen op te laden. Gelukkig is de accu op de elektrische fietsen van E-bikez gemakkelijk uitneembaar dus het is een eenvoudige klus om dat uit voorzorg even te doen. Waar je ook rekening mee moet houden, is dat alle accu's in de winter minder goed presteren dan in de zomer. Dat betekent dat je 's winters minder kilometers uit je accu haalt dan zomers. Het verschil in de echte vrieskou van de winter kan oplopen tot zo'n 25% van het normale bereik. Iets om je bewust van te zijn als je een winters ritje van plan bent. Als je een extra oplaadsnoer hebt kun je dat meenemen en je accu opladen terwijl je ergens een heerlijke warme chocolademelk drinkt. Dan laad je zelf ook op!
De wegligging van de elektrische fiets in de winter
Is het nodig om winterbanden voor de elektrische fiets aan te schaffen? Of is dat een nieuwe hype waar we maar beter verre van kunnen blijven? Het voordeel van winterbanden, ook op een elektrische fiets, is een iets betere wegligging, iets betere grip op sneeuw. We hebben de laatste twee jaar relatief veel sneeuwval gehad. Toch heb ik niet of nauwelijks op sneeuw hoeven rijden met mijn elektrische fiets. De Nederlandse fietspaden worden goed sneeuwvrij gehouden. Door de snelle reactie van sneeuwschuivers en pekelwagens op de minste sneeuwval kun je ook na zware sneeuwval meestal in de middag al weer op asfalt rijden. Voor nat wegdek, wat je na de middag ook in de winter meestal hebt, is een zomerband helemaal prima. Je fietst in Nederland nou eenmaal niet vaak over dikke pakken, aangestampte sneeuw, waar een winterband fijn zou zijn. Als je je fiets meeneemt naar wintersportgebieden dan zijn winterbanden wellicht een goed aanschaf, maar voor de gemiddelde Nederlandse winter lijken ze mij echt een beetje overdreven.
Wat wel handig is, als je dat in de herfst nog niet gedaan hebt, is om even een onderhoudsbeurt te doen. Als alles goed in het vet zit kan het er tegen als je Stevig en Stoer in het zadel zit. Laat de kou dan maar komen!