In 2012 introduceerde E-bikez de Spark (Unisex model) en de Volt (heren model). Beide modellen werden zeer goed ontvangen (o.a. een 7,7 op prijs/kwaliteit van elektrischefietsen.com). Ook bleken onze modellen perfect onze doelgroep: de nieuwe generatie e-bikers, aan te spreken.
In 2013 hebben we daarom de Spark en Volt verder geoptimaliseerd en ons met name gericht op groei. De Spark en Volt bleken ook in 2013 weer hele sterke producten. In de test van elektrischefietsen.com kreeg de Spark maar liefst een 8,5 voor de prijs-/kwaliteitverhouding. Ook onze verkoopdoelstelling werd ruimschoots gehaald met een groei van meer dan 65%. We kijken dan ook zeer tevreden terug op 2013.
Vanuit de markt kregen we steeds meer signalen van onze doelgroep dat er behoefte was aan 1) een goedkoper instapmodel met uiteraard dezelfde kwaliteitseisen en 2) een model met een krachtsensor. Na het fietsseizoen zijn we daarom meteen aan de slag gegaan om 2 nieuwe modellen voor 2014 te ontwikkelen. De bestaande Spark en Volt hebben hiervoor als uitgangspunt gediend en zijn tevens zelf flink verbeterd. Dit heeft geleid tot de Spark GO, de Spark ONE, de Spark DELUXE en de Volt DELUXE. De Spark Go is het instapmodel. In plaats van een Nexus 7 heeft deze maar 3 versnellingen en het display is vereenvoudigd met een LED-display i.p.v. een digitaal display. De Spark ONE lijkt het meest op de oorspronkelijke Spark (vandaar de naam ONE), maar heeft technisch en ook qua design een grote slag gemaakt. Qua design vallen de nieuw vormgegeven accu, het midden display en de zilver accenten op. Technisch merk je vooral dat de motor een stuk stiller is geworden. De Spark Deluxe hebben we niet alleen een krachtsensor (wat een geavanceerdere techniek is dan een bewegingssensor) gegeven, maar hebben we ook op andere punten wat luxer gemaakt. Zo heeft het Deluxe model luxe handgrepen, een AXA koplamp en een geïntegreerde bel in de linker handrem. De krachtsensor (TMM4) is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf ID-bike is zeer onderhoudsarm.
Wel hebben we eind 2013 een zeer moeilijke beslissing moeten maken, namelijk afscheid nemen van onze dealers. Een moeilijke beslissing omdat we een zeer goede relatie hadden met onze dealers, maar wel noodzakelijk. Door de hoge dealermarges kwamen onze eigen marges steeds verder onder druk te staan. De verkoopprijs van onze e-bikes verhogen was voor ons geen optie en concessies doen aan de kwaliteit al helemaal niet. Daarbij bleek dat onze klanten die direct via ons gekocht hebben net zo tevreden zijn als de klanten die via een dealer gekocht hebben. Vanaf 2014 worden onze e-bikes alleen nog direct via ons aan de klant verkocht. Wij hebben daardoor een gezonde marge en de klant heeft een betere e-bike voor dezelfde prijs met service aan huis.